مدرسه علمیه معصومیه قیداراستان زنجان

معصومیه قیدار
  • خانه 
  • تماس  

توجه امام زمان(عج) به زیارت جامعه

16 تیر 1393 توسط موسوی2

درباره زیارت جامعه که از زبان علی النقی، امام دهم شیعیان و در پاسخ به خواستهٔ یکی از شیعیان صادر شده باید گفت: هرچند این زیارت به شیوهٔ خطابی و گفتاری است؛ اما درحقیقت بیانگر جایگاه امامت در تشیع است. این زیارت را شیخ طوسی در تهذیب و صدوق در فقه و عیون اخبارالرضا به سند خود ازشخصی به نام نخعی نقل کرده‌اند که گفت: به علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب عرض کردم:«ای فرزند رسول خدا، مرا گفتاری بیاموز که هر وقت خواستم هریک از شما را زیارت کنم همان سخن را درمحضرش بگویم.» پاسخ امام هادی چنین بود: «هر زمانی که به آستان (امامی رسیدی) در آنجا بایست و شهادتین را درحال غسل و طهارت بر زبان جاری کن، وقتی نگاهت به قبر افتاد نخست سی مرتبه الله اکبر بگو و چند قدم راه برو، البته با کمال وقار و آرامش بسیار، گام‌های خود را کوتاه بردار و بار دیگر بایست و سی مرتبه تکبیر را بر زبان جاری کن، سپس نزدیک قبر شو و این بار چهل مرتبه تکبیر بگو تا یکصد مرتبه کامل شود آنگاه او را با جملات زیر زیارت کن…».(1)

توجه امام زمان(عج) به زیارت جامعه



یکی از مهم ترین و با ارزش ترین دلائل برتری و اهمیت این زیارت ، عنایت خاصّ حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و دیگر معصومین (علیهم السلام) به آن است. علّامه محمّد تقی مجلسی – پدر علّامه محمّد باقر مجلسی – در شرح« من لایحضره الفقیه شیخ صدوق »در ذیل این زیارت می گوید:

چون به نجف مشرّف شدم، برای اینکه لیاقت تشرّف به حرم علوی را پیدا کنم ، تصمیم گرفتم که چند روزی عبادت کنم . روزها در مقام مقائم و شب ها در رواق مطهّر مشغول بودم . شبی در عالم مکاشفه حضرت بقیّه الله «عجّل الله تعالی فرجه الشریف » را در حرم پدر بزرگوارش دیدم. فردا به « سامرا» مشرف شدم و چون وارد حرم شدم حضرت مهدی «روحی فداه» آن پاره ماه آنجا بود .

ایستادم و از دور به طور مدّاحی و در حالی که با انگشت ، اشاره به او می کردم ، زیارت جامعه را خواندم فرمودند : بیا جلو . ابهّت و عظمت او مانع می شد، تا بالاخره جلو رفتم. به من تلطّف کرد و فرمود : «نعم الزیاره هذه» یعنی : خوب زیارتی است این زیارت. گفتم : از جدّتان می باشد. و اشاره به قبر مطهّر امام هادی (علیه السلام) کردم. فرمودند: بلی از جدّم صادر شده است .

از این جهت علّامه مجلسی دوم درباره این زیارت می فرماید : «صحیح ترین زیارات از نظر متن و سند ، زیارت جامعه کبیره است. » (2)

عنایت امام رضا(ع) با زیارت جامعه

بار معنایی زیارت جامعه کبیره بسیار وسیع است و می‌توان در مشهد و محضر هر امامی توسط این زیارت توسل جست، هم بهره‌ای بزرگ برد و هم ثواب آن را نثار همه معصومین(ع) و یا یکی از آن‌ها کرد، در واقع این زیارت نامه شناسنامه اهل بیت(ع) و ولایت است، خطبه‌ها و جمله‌های آن جمع است و تعمیم دارد، در واقع همسان قرآن شریف و یا نمازهای مستحبی است که می‌توان آن را قرائت کرد و ثواب آن را هدیه و نثار معصومین(ع) و یا نثار یکی از معصومین(ع) کرد.

علّامه محمّد تقی مجلسی در جلد پنجم کتاب « روضه المتّقین » می گوید : «من در رؤیای حقه ای ، امام رضا (علیه السلام) را زیارت کردم .

مشغول خواندن زیارت جامعه بودم که حضرت به من فرمود: احسنت ، احسنت . یعنی هم زیارت جامعه را تحسین کردند و هم مرا که در خدمت ایشان این زیارت را می خواندم. » (3)


پانوشتها:

 

1. عیون اخبارالرضا ج،1ص167



2. زندگانی چهارده معصوم – آیت الله حسین مظاهری – صفحه 193



3. نسیم معرفت- حسین گنجی- صفحه3

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 2 نظر

موضوعات: بدون موضوع, دانستنی ها لینک ثابت

نظر از: ساده [بازدید کننده]
ساده

با سلام مجدد

خوش به سعادت شما که در راستای تبیین و تبلیغ دین و شناساندن ائمه علیهم السلام به جامعه تلاش میکنید
انشاالله روز به روز مطالب به روزتر ،پربارتر ،مستندتر منتشر کنید


1393/04/16 @ 10:34
نظر از: ساده [بازدید کننده]
ساده

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه مبارک رمضان
زیارت جامعه در بین مردم تقریبا ناشناخته است
حتی در بین مذهبی های ما هم از نظر مضمون و محتوی ناشناخته است
مثلا اگر به کسی بگوییم ائمه علیهم السلام واسطه رزق و روزی ما هستند می گوید از کجا این حرف را میگویی در حالی که از این نوع عناوین در زیارت زیاد داریم مانند(و بیمنه رزق الوری و بوجوده تثبت الارض والسماء”؛ به یمن وجود آن بزرگواران موجودات روزی می خورند و آسمان و زمین ثابت و برقرار است.)

1393/04/16 @ 10:31


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

مدرسه علمیه معصومیه قیداراستان زنجان

وبلاگ معصومیه. مدرسه علیمه معصومیه شهر قیدار می باشد که در سال 1392 تاسیس شده است. حضرت قیدار نبی با نام اصلی *قیدار بن اسماعیل بن ابراهیم*جد سي ام پیامبر گرامي اسلام است. وی در شهر قیدار که به نام خود وی منسوب است (واقع در استان زنجان) مدفون است. این مکان با شماره ۳۲۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است. او را فرزند اسماعیل و نیای سی‌ام محمد(صلي الله عليه وآله وسلم) پیامبر اسلام دانسته‌اند. در کتاب منتهاج البراعه تالیف میرزا حبیب‌الله هاشمی خویی و کتاب جلا العیون تالیف محمد باقر مجلسی نیز به همین منوال شجره قیدار نبی را به ابراهیم و آدم نسبت داده‌اند. انتساب این بقعه به قیدار نبی با استشهاد ۶۵ نفر از علمای طراز اول مورد تایید قرار گرفته‌است.این بقعه در زمان بلغار خاتون زن غازان خان تخریب و مجدداً در سال ۷۱۹ قمری احداث شد. در تاریخ ۱۳۱۹ قمری این بقعه توسط شخصی بنام امیرافشار جهانشاه خان مرمت شد.
دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • مباحث اخلاقی
  • دانستنی ها
  • اخبار
  • احادیث
  • پرسش وپاسخ
  • مهدوی
  • یاس نبوی
  • مختلف
  • احکام
  • خانواده-
  • قرانی
  • نهج البلاغه
  • از شهر
  • از شهر
  • اندیشه مطهر

کاربران آنلاین

  • زفاک
  • سلام
  • شهید ابراهیم هادی
مهدویت امام زمان (عج)

خبرنامه

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس